FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/12/2021

Köra manuell bil med körkort för automat?

hej!

jag har körkort för automatväxel fordon, vad händer om jag ändå kör en manuell bil?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man kör en manuell bil men endast har körkort för automatbil, är det fråga om brottet olovlig körning. Påföljden för detta brott är böter enligt 3 § trafikbrottslagen. Det kan även bli aktuellt med körkortsingripande. Transportstyrelsen kan besluta om att återkalla körkortet om brottet inte är ringa, enligt 5 kap. 3 § 4 punkten körkortslagen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare