Köpt bil men hittat fel inom 3 veckor, vad gör man?

Hej! Jag köpte en bil för 150000 kr. Ca 3 veckor efter upptäkte min mekaniker att kopplingen är sliten och måste åtgärdas.jag kontaktade bilhandlaren men han vill inte ens prata med mig vad har jag rätt.

Tack

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Det låter på din fråga som att du är en privatperson, därför kommer jag att utgå ifrån detta.

Självklart kan du åberopa konsumentköplagen och reklamera d.v.s. klaga på felet, se 16 §, 19 §, 20 a § och 23 § i konsumentköplagen. Utgångspunkten är att felet är ursprungligt under dem första sex månaderna och det betyder i detta fall att bilförsäljaren ansvarar för fel som visar sig under just dessa sex månader. Kan däremot bilförsäljaren bevisa att felet inte är ursprungligt finns det inte så mycket att göra åt och denne blir då inte skyldig att åtgärda felet.

När felet är ursprungligt kan du i första hand kräva avhjälpande av bilförsäljaren, vilket betyder att denne står för åtgärdandet av kopplingen. Du ska alltså inte betala något extra för detta.

För att reklamera på korrekt sätt rekommenderar jag dig att klaga på felet skriftligen och så snart som möjligt till företaget.

Du nämner att du försökt kontakta bilförsäljaren, så mitt tips nu är att du skriftligen klagar på felet och skickar till företaget och se vad du får för svar. Får du inget svar eller om du får ett svar men som ändå inte hjälper dig, rekommenderar jag dig att anmäla företaget till ARN (allmänna reklamationsnämnden) så kan de ta detta vidare med bilfirman. I din anmälan till ARN ska du då skriva att du kontaktat företaget gällande felet, men att de inte hjälpt dig.

Jag hoppas det löser sig och jag önskar dig lycka till, du har lagen på din sida!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare