FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/02/2021

Kopia av körkort

Hej ! Jag tänkte ta en kopia av mitt körkort o ha i bilen - ifall jag skulle ha glömt det vid färd . Men nu säger en bekant att det är olagligt att kopiera körkort . Är det riktigt o var finns lagstödet för det ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att en kopia av ett körkort ska anses vara en olaglig framställning måste det enligt lagtexten vara fara i bevishänseende, man kan då ha gjort sig skyldig till urkundsförfalskning (14 kap. 1 § brottsbalken). Att kopiera sitt eget körkort är därför inte olagligt.

Du måste ha ditt körkort i original med dig när du kör bil (3 kap. 15 § körkortslagen). Har du inte med dig ditt körkort måste du ha en identitetshandling med dig så att du genast kan identifiera dig, annars kan du bli bötfälld (9 kap. 2 § körkortslagen).

Välkommen att höra av dig igen om du skulle ha ytterligare funderingar!

Peter PargellRådgivare