FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/05/2019

Köp med medel som är enskild egendom

Jag äger ett fritidshus som är min enskilda egendom. Nu skulle jag vilja köpa till en bit mark till denna fastighet med pengar som också är min enskilda egendom.

Vilken dokumentation krävs för att det ska vara juridiskt odiskutabelt att den nya större fastigheten fortsätter att vara min enskilda egendom? Jag tänker att jag och min hustru t.ex. får skriva på någon form av försäkran där vi är överens om att medlen jag betalar den nya marken med är min enskilda egendom, alt. att man mer generellt skriver en daterad sådan försäkran gällande kontot med medlen. Det tillsammans med ett kontoutdrag som visar transaktionen tycker jag själv låter som en klar dokumentation.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt äktenskapsbalken (ÄktB) 7 kap. 2 § 6 p. så är även det som träder istället för enskild egendom, även den, enskild egendom. Så eftersom du köper marken med dessa medel så kommer även äganderätten till fastigheten och avkastningen att vara din enskilda egendom.

Det är såklart gott tänkt av dig att ha både axel- och livrem och ytterligare klargöra genom ett avtal med din hustru. Däremot blir den inte juridiskt giltig förrän ni registrerat den hos skatteverket i form av ett äktenskapsförord, vilket självklart går bra att göra, men det ska inte behövas.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare