Kontanter i företagshypotek

hej,

som jag förstått så ingår INTE kassa, bankmedel och aktier och andra finansiella instrument i företagshypotek. Jag undrar dock om kontanter ingår som förmånsrätt i företagshypteksborgenärers kvarvarande egendom???

tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Företagshypotek är en särskild förmånsrätt vilket innebär att först efter att hypoteksinnehavarna fått betalt fördelas det eventuella överskottet mellan borgenärerna som har allmän förmånsrätt, 5 § Förmånsrättslagen.

Precis som du konstaterat så undantas aktier, kassa och bankmedel m.fl. från hypoteksunderlaget enligt 2 kap. 1 § st. 2 Företagshypotekslagen. Lagen nämner uttryckligen inte kontanter men i litteraturen är uppfattningen att även kontanta medel hör till denna kategori om det ligger i kassan. Det som ligger i kassan och även det som typiskt sett är snabbt omsättningsbart till pengar är alltså inte hypoteksunderlag.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare