FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt04/06/2015

Kontaktförbud och belastningsregistret

hej,

jag har fått kontakförbudet från min ex pojkvän. Vad är det precis? Är det betyder att jag har brott rekord? vad ska jag göra att avlägsna den? jag vill inta ha brott rekord. tack så mycket!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Enligt 1 § Lagen om kontaktförbud (https://lagen.nu/1988:688) innebär kontaktförbud ungefär att "...förbud meddelas för en person att besöka eller på annat sätt ta kontakt med en annan person eller att följa efter denna person". Vad det innebär är alltså att man inte exempelvis får gå hem till personen, ringa, skicka brev, mejla eller liknande. Det är också möjligt att kontaktförbudet omfattar ett ännu större område (t.ex. att man inte får vara i närheten av den andres bostad, arbetsplats och så vidare), men detta gäller bara i undantagsfall och om det särskilt har bestämts på det sättet. Enligt 4 § Lagen om kontaktförbud meddelas också kontaktförbud på viss tid, t.ex. 1 eller 2 månader.

Att överträda ett kontaktförbud (alltså genom att exempelvis trots förbudet kontakta personen) är ett brott enligt 24 § Lagen om kontaktförbud, och det kan bestraffas med böter eller fängelse i upp till ett år.

Kontaktförbud hamnar i belastningsregistret ("criminal record"). Det tas dock bort efter 10 år (17 § Lagen om belastningsregister, https://lagen.nu/1998:620#R13), så det står inte kvar för alltid!

Kort sagt: Kontaktförbud innebär att man inte får besöka eller kontakta den person förbudet avser, och att bryta mot förbudet kan leda till böter eller fängelse. Kontaktförbudet finns kvar i belastningsregistret i 10 år, men tas sedan bort även därifrån.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare