FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/08/2020

Konsekvens av att köra med trimmad moped.

Om man blir tagen för fortkörning i en mopedbil mätt till 60 km/h men har godkänt körkort och bilen är försäkrad, vad kan straffet bli då? Inga tidigare förseelser finns registrerade på personen som är nyss fyllda 16 år.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att personen i fråga har trimmat sin moped och blivit stoppad av polisen och du undrar vad straffet kan komma att bli.

Det finns många olika sätt att trimma en moped och samtliga gör det olagligt att köra mopeden efteråt med ett AM-körkort eftersom mopeden då kan klassas som en motorcykel. Detta innebär alltså att det krävs att föraren har MC eller lätt MC körkort samt försäkring för ett sådant fordon. Den som inte har det men ändå kör den trimmade mopeden begår olovlig körning vars påföljd är böter (3 § TBL). Därutöver kan även polisen ta mopeden i beslag (27 kap. 1 § RB).

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare