FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/08/2020

Konsekvens av att köra med indraget körkort.

Hej, blev tagen av polisen när jag körde trots indraget körkort. Var indraget i två månader pga oaktsamhet i trafik. Fattade ett idiotiskt beslut när jag hade bråttom.

Jag trodde de stannade mig för att jag körde mot oranget ljus.

Iaf, jag undrar nu. Vad kan jag förvänta mig? Jag uppgav att jag gärna undviker rättegång mot att jag får böter.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du kört med ett indraget körkort och undrar vad för rättslig konsekvens det kan medföra.

Den som kör ett fordron med ett indraget körkort begår grov olovlig körning, då handlingen anses som grov eftersom du tidigare har haft ett körkort som har blivit återkallat (3 § 1 st. TBL). Straffet för detta är böter eller fängelse i högst sex månader. Notera dock att i svensk rätt finns en presumtion mot fängelse dvs. att man i första hand ska döma till annan påföljd än fängelse. Det i samband med många andra faktorer spelar in i vilken påföljd som kan komma att bli aktuell.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare