FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/10/2020

Kommer Transportstyrelsen ge mig en varning eller återkalla mitt körkort?

Jag har kört 18/km för fort på en 30 väg. Jag fick hem ett brev från transportstyrelsen 2 månader senare att de ska undersöka ifall de ska återkalla mitt körkort eller om ja ska få en varning. Jag fick också yttra mig innan de skulle ta ett beslut. Hur tror ni de kommer bli. Kan jag bli av med körkortet efter att ja har haft det i 2 månader efter att jag har kört för fort eller kommer det bli en varning?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Till att börja med är det omöjligt att besvara vad Transportstyrelsen kommer göra för bedömning. Det som kan vara avgörande för bedömningen är exempelvis om det inte är din första gång du har kört för fort, om du är misstänkt för eller har gjort dig skyldig till rattfylleri, om du har en sjukdom, skada eller liknande som gör att du inte uppfyller de medicinska krav som ställs för att få ha körkort eller körkortstillstånd etc.

Det låter på din fråga som att polisen inte tagit ifrån dig körkortet på plats när du kört för fort, så frågan är i sådana fall varför Transportstyrelsen vill utreda saken två månader senare..

Jag skulle gissa på att du får en varning istället för återkallelse av körkort, om det är din första gång som du kört för fort och det inte finns andra omständigheter som talar för att Transportstyrelsen bör göra en annan bedömning. På vägar med hastighetsbegränsning lägre än 50 km/h, utanför skolor m.m., ska ett överskridande på 20 km/h anses vara av den karaktären för ett indraget körkort (se Prop. 1992/93:189 S. 3-4). Det framgår dock av din fråga att din hastighetsöverträdelse är 18 km/h, därav min gissning på att du kommer få en varning av Transportstyrelsen.

Med vänliga hälsningar,

Natasha FathifardRådgivare