Kommer storleken på min arvslott påverkas av att min syster fått ett förskott på sitt arv?

Hej!

Min syster ska köpa en bostad och min pappa kommer då ta ett lån på 400 000kr för att hjälpa henne. Hon kommer betala räntan på lånet men gällande avbetalning så är det sagt att om hon inte betalar tillbaka så är det förskott på arv och summan på 400 000 kr dras av den dagen arvet fördelas. Vi är tre syskon, kommer mitt och min brors arv att påverkas av detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den lagstiftning som reglerar arvsrättsliga frågor är ärvdabalken (ÄB). Det är denna lagstiftning jag kommer utgå från när jag svarar på din fråga.

Vad är problemet?

Jag tolkar din fråga som att din syster eventuellt kommer att få ett förskott på sitt arv efter er pappa. Du undrar nu om din systers förskott kommer påverka din respektive din brors arvslotter.

Utgångspunkter vid ett arvskifte

En avliden persons samlade tillgångar kallas för kvarlåtenskap. Vid din pappas bortgång ska som utgångspunkt hans kvarlåtenskap delas lika mellan dig och dina syskon (2 kap. 1 § ÄB). Hans kvarlåtenskap ska alltså divideras med tre. Detta belopp utgör respektive syskons arvslott. Är er pappa gift kommer kvarlåtenskapen i första hand tillfalla den efterlevande maken, men då detta inte är vad din fråga tar sikte på kommer jag här inte närmare gå in på vad som gäller i fråga om arv mellan makar.

Avräkning från arvslotten

Huruvida arvet till dig och din bror påverkas av er systers förskott beror på hur stor kvarlåtenskapen efter din pappa blir.

Då en bröstarvinge (ett barn till den avlidne) fått förskott på sitt arv ska förskottet avräknas från bröstarvingens arvslott. Om förskottet är större än den arvslott som bröstarvingen har rätt till, ska man avräkna det som kan avräknas (6 kap. 5 § ÄB). Det finns ingen skyldighet för bröstarvingen att kompensera övriga syskon om hennes förskott skulle överstiga värdet av den arvslott hon har rätt till (6 kap. 4 § ÄB).

När man räknar ut era respektive arvslotter kommer man addera det belopp er syster fått i förskott (400 000 kr) till den kvarlåtenskap er pappa lämnar efter sig. Värdet av kvarlåtenskapen och förskottet delas därefter med antalet bröstarvingar – i ert fall tre. Om det belopp uträkningen resulterar i är större än 400 000 kommer er systers förskott kunna avräknas från hennes lott. Förskottet kommer i detta scenario inte att påverka storleken på arvet till dig och din bror. Är beloppet däremot mindre än 400 000 går det inte att avräkna ett förskottet om 400 000. I ett sådant scenario kommer din och din brors lotter att krympa i motsvarande mån.

Hur du kan gå vidare

Då jag inte känner er situation närmare är det svårt att säga något exakt om hur förskottet skulle påverka dig och din bror. Om du vill ha personlig hjälp rekommenderar jag att du bokar tid med en jurist här på Lawline. Vi hjälper dig gärna vidare!

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Du är välkommen att lämna en kommentar om du vill att jag förtydligar någonting.

Med vänliga hälsningar

Linnea ThelanderRådgivare