FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott20/02/2023

Kommer min fortkörning under prövotiden leda till indraget körkort?

Kommer jag bli av med körkortet? Tjena, blev igår invinkad av poliser som hade mätt upp min hastighet till 53km/h på en 40km/h väg. De sa att jag skulle få hem en böter på 2400kr och jag fick erkänna och godkänna. I boten stod de i en ruta ”körkort omhändertas- Nej” Jag har prövotid och blev väldigt nervöst men de sa ingenting om de eller tog mitt körkort men är fortfarande nojig om de kan komma i efterhand. Så min fråga är helt enkelt kommer jag få ha kvar mitt kort? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du kört bil och blivit stoppad av polisen för att ha kört 13 km/h timmen för fort på en 40 km/h väg. Polisen gav dig en bot där det stod att ditt körkort inte skulle omhändertas. Eftersom du har prövotid för ditt körkort är du orolig att du ändå kan komma att bli av med ditt körkort på grund av fortkörningen. Nedan kommer jag besvara din fråga. I svaret utgår jag från att du inte blivit dömd eller misstänkt för andra trafikförseelser än den du tar upp i din fråga.

Hur prövotiden fungerar

Poängen med prövotid är att om du under prövotiden gör dig skyldig till en förseelse som leder till att körkortet återkallas så måste du göra ett nytt körkortsprov innan du kan få ett nytt körkort. Skillnaden mot om du inte hade haft prövotid är att du inte behöver göra ett nytt körkortsprov för att få ett nytt körkort.

Det föreligger förmodligen inte någon grund för återkallelse av ditt körkort

Regler om återkallande av körkort finns i körkortslagen (1998:488). Det finns många grunder för när ett körkort får återkallas (5 kap. 3 § KörkL). Den fortkörning du gjort dig skyldig till verkar ändå inte falla in under någon av dessa grunder. Den grund för återkallelse av körkort som är närmast att träffa din fortkörning är att du skulle gjort dig skyldig till grov vårdslöshet i trafik (5 kap. 3 § 1 st KörkL). Eftersom du bara kört 13 km/h för fort på en 40 km/h väg så är det i vanliga fall inte tillräckligt för att trafikbrottet ska klassas som grov. Vissa omständigheter som dåligt väglag och dålig sikt kan ändå göra att trafikbrottet ska klassas som grovt. Utifrån uppgifterna i din fråga tolkar jag det ändå som att du inte kan anses ha gjort dig skyldig till grov vårdslöshet i trafik och ditt körkort kommer därför inte återkallas.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Edvin StrandfältRådgivare