Kommer min dotter ärva sin farmor?

Kommer min dotter ärva efter sin farmor?

Om jag avlider före min mamma, och jag har en syster.

Kommer min del, ( hälften ) av mitt tilltänkta arv gå automatiskt till till min dotter, när min mamma avlider eller tillfaller allt till min syster ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om den avlidne inte har upprättat något testamente vid sin död kommer arvet att följa den legala arvsordningen. Enligt den legala arvsordningen är det den avlidnes bröstarvingar, dvs barn, barnbarn osv, som är närmsta arvingar. Varje gren tar lika lott. Om en bröstarvinge är avliden träder dennes barn i dess ställe (2 kap. 1 § ÄB).

Hur blir det i mitt fall?

Om din mamma avlider ska hennes arv som utgångspunkt fördelas på hennes två barn, du och din syster. Ni skulle således ärva 50 % vardera. Om du avlider innan din mamma kommer ditt eller dina barn att träda i ditt ställe och ärva din andel av arvet från henne. Ditt tilltänkt arv från din mamma skulle alltså automatiskt gå till dina barn om du skulle avlida innan henne.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare