Kommer min avlidna systers barn ärva?

Min mamma är änka. Hon ärvde pappa. Deras barn är jag och min syster. Min syster avled i våras. Hur blir det med arvet efter mamma när hon går bort? Ärver jag allt eller skall det delas mellan mig och min avlidna systers barn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag utgår från att ingen av dina föräldrar har något testamente och att det gjordes en bodelning efter din pappas död. Arvet efter din mamma kommer då följa den legala arvsordningen. Den legala arvsordningen är reglerad i 2 kap. ärvdabalken (ÄB). De som i första hand har rätt till arv är bröstarvingar, alltså barn till den avlidne. Bröstarvingarna ska dela lika på arvet (2 kap. 1 § ÄB).

När en bröstarvinge är död

När ett av arvlåtarens barn har avlidit ska det barnets bröstarvingar träda i dess ställe (2 kap. 1 § andra stycket ÄB). Din systers barn kommer alltså ha rätt till det arv efter era föräldrar som din syster hade haft rätt till om hon fortfarande levt.

Sammanfattningsvis kommer du ha rätt till hälften av arvet efter dina föräldrar, medan din systers barn kommer ha rätt till den andra hälften.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare