Kommer jag att få ersättning för bilstöld?

Min Audi A1 är stulen. Kommer jag få ersättning? Har polisanmält & gjort en anmälan hos Folksam. Jag minns inte på rak arm om jag hade hel eller halv försäkring via Audi. Men kommer jag få ersättning av något slag? Hur går jag tillväga? Jag är 21 år & vet inte hur jag ska hantera detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänna utgångspunkter

En trafikförsäkring är obligatorisk enligt lag för fordon i trafik, och utöver en vanlig trafikförsäkring kan du välja halvförsäkring eller helförsäkring. I en trafikförsäkring ingår inte stöldförsäkring, men du har alltså antingen halv- eller helförsäkring, och i både ingår stöldförsäkring. I en halvförsäkring ingår alla delar som skydd förutom vagnskada, som ingår i helförsäkring. Vagnskada täcker även skadan på din egen bil vid trafikolycka eller annan olyckshändelse. Vid halv- eller helförsäkring får du ersättning om ditt fordon skadats vid stöld eller stöldförsök.

I ditt fall

Om fordonet hittas, vilket de flesta bilar gör, kontaktas du av polisen. Då ringer du Folksam, som hjälper dig med bärgning till verkstad och ersättning för eventuella skador på bilen. Om fordonet blivit stulet utan att hittas så lämnas ersättning om det inte kommit till rätta inom en månad. Folksam ska då kontakta dig angående ersättning för bilen. När Folksam fått all information de behöver beslutar de om ersättning. Du får besked via telefon, e-post eller per brev. För att kunna få ersättning för bärgning, skador på bilen eller hela bilen om den inte hittas, behöver du ha minst halvförsäkring. Huruvida du har halv- eller helförsäkring spelar då inte någon roll i stöldfall.

Ersättningens omfattning avgörs av vilken typ av skada det är frågan om. Det som ersätts är det ekonomiska värdet, d.v.s. det marknadsvärde som den skadade egendomen har precis innan olyckan var framme. Folksam kommer att göra en bedömning hur de ska ersätta dig. Självrisk som måste betalas för ersättning utgör 1500 kr. Du kan läsa mer om Folksams försäkringar här.

Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Michella Lina SaidRådgivare