Kommer jag ärva min farbror eller tar min faster hela arvet?

Hej! Min pappa gick bort för ett par år sedan. Kvar i hans syskonskara finns en bror och en syster (alltså min farbror och faster). Deras föräldrar (min farmor och farfar) är inte i livet. Min farbror har inga barn, och om han skulle avlida, ärver även jag honom då, eftersom min pappa inte är i livet, eller är det bara min faster? Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Du har helt rätt i att din pappa, om han fortfarande varit i livet, hade tagit arvet efter din farbror tillsammans med din faster. Detta framgår av 2 kap. 2 § st. 2 ÄB. I samma paragraf och stycke återfinns också följande skrivelse: ”I ett avlidet syskons ställe träder dess avkomlingar, och varje gren tar lika lott”. Detta betyder att du (och dina syskon om du har några) tar över den rätt som din pappa hade att ärva efter din farbror.

För att illustrera detta kan jag ta ett exempel: skulle din farbror avlida nu skulle din faster få 50 % av arvet medan du (och eventuella syskon) skulle få de andra 50 %. Skulle din faster avlida före din farbror kommer hennes eventuella barn få dela på de 50 % som hon hade tagit om hon fortfarande var i livet medan du och dina eventuella syskon tar de 50 % som er pappa hade tagit om han fortfarande var i livet.

Jag hoppas att denna korta redogörelse varit tillräcklig för att besvara din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att skriva till oss på nytt.

Med vänliga hälsningar,

Emanuel Löfdahl

Emanuel LöfdahlRådgivare