Kommer arvsskatt att betalas vid testamenterandet av en bostadsrätt till en god vän, och vad händer om försäljningspriset inte täcker lånet?

hej,

jag ska testamentera min bostadsrätt till en god vän. Jag har inga bröstarvingar. Jag köpte bostadsrätten 2017 för 725 000 kr. Lånen är idag 480 000 kr.

Två frågor:

Kommer hen att betala arvskatt?

Vad händer om lförsäljningspriset inte täcker lånet?

mvh

X

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsskatten är borttagen, och dina gode vän kommer inte att betala någon sådan, se 8 kap. 2 § 1st. IL.

Om försäljningspriset inte täcker lånen kommer det återstående lånet göras om från ett bolån till ett privatlån, då banken fortfarande har den återstående fordran på gäldenären. Gäldenären är i förevarande fall dödsboet.

Med vänlig hälsning!

Martin CarlehedenRådgivare