FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/12/2020

Kombinerade övergångsställen

Hej på er

Detta är en fråga gällande cyklister och kombinerade övergångsställen.

Enligt lag får jag inte hjälpa/underlätta till ett brott. Så hur skall man ställa sig till att en cyklist cyklar över gatan vid kombinerat övsergångsställe utan att sakta ner utan bara cyklar över? Om jag stannar och släpper över cyklisten så bryter jag mot lagen "den om att underlätta till lag brott" och om jag nu håller mig till lagen och kör på cyklisten så är det mitt fel i alla fall. Kan jag med denna situation klara mig undan då jag inte vart vålande ?

Lawline svarar

Hej!

Det är här viktigt att komma ihåg att trafiksäkerhet ska prioriteras av den som framför ett fordon, men också andra trafikanter. Detta framgår av Trafikförordningen (1998:1276). I 2 kapitlet av förordningen finns en del grundbestämmelser för alla trafikanter, 1 § säger att trafikanter, för att undvika olyckor ska iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.

Cyklisten må göra fel, men du som kör bilen har ett ansvar att anpassa din körning till trafiken, väderlag m.m. Detta innebär att du oavsett att cyklisten gör fel ska stanna och släppa över cyklisten. Du behöver inte oroa dig för att du på något sätt underlättar/hjälper cyklisten begå ett brott. Om du inte stannar har du inte iakttagit den omsorg som du förväntas och är då vållande.

Marija StevanovicRådgivare