Klander av testamente

Hej

Vi är tre helsyskon. Mamma avled för 9 år sedan och tillgångarna överfördes till pappa. Han avled i jan i år. Hans testamente angav att barnbarnen skulle få ett legat och resten skulle delas mellan oss tre syskon. Alla tre syskon har godkänt testamentet. Måste man vänta 6 mån med arvskifte ifall någon annan skulle väcka klander mot testamentet. (Om det tex finns halvsyskon vi inte känner till )

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om arv och testamente finner du i Ärvdabalken.

Endast arvingar till den avlidne har rätt att klandra ett testamente och detta ska göras inom sex månader från det att arvingen tog del av testamentet, se Ärvdabalken 14 kap 5§. Det är alltså ni syskon som har haft rätt att klandra er fars testamente. Eftersom att ni nu har godkänt testamentet har ni dock avsagt er rätten att klandra testamentet. Så länge det inte finns fler syskon (dvs. arvingar) och alla ni syskon har godkänt testamentet behöver man inte vänta ut dessa sex månader för att verkställa testamentet. Testamentet blir då juridiskt giltigt och arvsskiftet kan ske med en gång.
Om det skulle finnas halvsyskon har de också rätt till arv efter din far (enligt Ärvdabalken 2 kap 2§ 2st) och de har därmed också rätt att klandra testamentet. De har då sex månader på sig, från det att de tagit del av testamentet, att klandra testamentet. I sådana fall måste ni vänta med att verkställa testamentet.

Om det finns fler barn registrerade på din far, kommer de också delges testamentet och därmed kommer de precis som ni att få veta att de också har rätt till arv efter er far. Om det inte finns fler barn registrerade på din far, men det trots det skulle finnas okända barn är det upp till dem själva att bevaka sin arvsrätt vid dödstillfället.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Om inte, är du välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Louise SundströmRådgivare