Kan vi skilja oss för att istället bli sambos?

Hej,

Vi är gifta men vill vara sambo pga. personliga anledningar. Räcker det om vi bara skilja oss men fortfarande bor ihop?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Sammanfattningsvis borde ni om ert förhållande fortsätter som vanligt efter skilsmässan att klassas som sambos istället för gifta. Det är alltså fullt tillräckligt att skilja er om ni hellre vill klassas som sambos.

Vad händer om vi skiljer oss?

Om ni väljer att skilja er upphör ert äktenskap, ni är då inte längre gifta i lagens mening (1 kap. 5 § Äktenskapsbalken). Äktenskapet är avslutat 3 veckor efter en dom om skilsmässa har givits, det kallas då att domen "vunnit laga kraft" (5 kap. 6 § Äktenskapsbalken). Att ni inte längre är gifta innebär bland annat att lagar så som äktenskapsbalken inte fullt gäller för ert förhållande men också att ni förlorar rätten att ärva varandra såvida det inte finns ett testamente.

Hur blir vi istället sambos?

Fortsätter ni att bo tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden blir ni istället sambos i lagens mening (1 § Sambolagen). Innebörden av äktenskapsliknande förhållanden brukar enklast förklaras med att det finns ett gemensamt hushåll och någon form av kärleksliv samborna emellan. Fortsätter ni att leva under samma premisser som innan skilsmässan så borde ni klassas som sambos.

Hoppas att du fick svar på dina funderingar!

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare