FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/04/2019

Kan umgängesförbud ges åt en förälder som hotar att föra bort barnet ur landet?

Hej!

Vart kan jag vända mig om jag vill att min ex man ska får umgängesförbud för vår gemensamma son som jag har ensam vårdnad för om han har hotat med att kidnappa honom och flytta utomlands? Finns det möjlighet till att få umgängesförbud för det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Du kan antingen vända dig till socialnämnden som kan hjälpa dig eller gå direkt till domstol för att få till ett beslut om umgängesförbud. Avgörande för ett beslut om umgänge är det som inom juridiken benämns som "barnets bästa", 6 kap. 2 a § Föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K6).

I ett rättsfall från 1995 (https://lagen.nu/dom/nja/1995s727) behandlades just denna fråga. En kvinna ville att pappan skulle vägras umgänge med barnet eftersom hon var rädd rädd att pappan skulle föra bort barnet ur landet. I det fallet förklarade Högsta Domstolen att det inte fanns tillräcklig konkret fara för bortförande för att pappan skulle vägras umgängesrätt.

Avgörande blir alltså hur domstolen gör bedömningen av din sons behov och om de anser att det finns en "konkret fara" för att han skulle kunna bli bortförd.

Om hoten om kidnappning är väldigt allvarliga skulle jag även råda dig att kontakta polisen och göra en polisanmälan om misstanke om brott.

Mvh
Hanna Kanon

Hanna KanonRådgivare