FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt04/05/2018

Kan tilltalad dömas för brott även om målsägande inte vill det?

Hej!

I höstas knuffade min sambo mig så att jag ramlade och slog i huvudet och fick sy två stygn i huvudet och sedan slog sönder en vägg och vardagsrumsmöbler i min lägenhet.

Polisen valde att göra en anmälan på både misshandel och skadegörelse, trots att jag inte ville det.

Nu har åklagaren valt att ta detta vidare, trots att jag verkligen verkligen INTE vill.

Min fråga är då, kan dom döma min sambo även om jag inte vill ha något skadestånd eller dylikt?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga behöver jag ge lite bakgrund till Sveriges rättssystem. Det finns huvudsakligen två talan eller rättegångsformer. Den ena är tvistemål, där det är två olika parter som tvistar, exempelvis om att en person eller företag ska betala den andra personen eller företaget på grund av ett avtal. Ett annat exempel på tvistemål är skadeståndsmål. Resultatet av ett tvistemål är oftast att ena sidan vinner och båda parter får då följa det som domstolen bestämt. Om du hade velat ha skadestånd hade du kunnat väcka det mot din sambo, eftersom det är helt frivilligt om någon vill väcka ett tvistemål eller inte.

Den andra typen av talan i svensk rätt är brottmål. Resultatet av ett brottmål är förenklat att ena parten antingen bedöms vara oskyldig eller att denna anses skyldig och då får ett straff, exempelvis i form av fängelse. I dessa typer av mål finns det en tilltalad och en åklagare som företräder staten. Vid brott som misshandel och skadegörelse, som man kan betala böter eller få ett annat straff för, är det alltså inte du och din sambo som tvistar. Istället är det din sambo och staten (som åklagaren representerar) som för talan. Detta är bland annat på grund av att staten och allmänheten har ett så pass starkt allmän intresse av att sådana brottsliga gärningar inte begås. Alltså är det staten som väljer att väcka talan och därför krävs det inte att du vill väcka talan mot din sambo.

Sammanfattningsvis behöver du inte kräva skadestånd om du inte vill. Däremot är själva frågan om det har begått ett brott som misshandel inte något som du som målsägande kan förhindra att det tas upp i domstol. Med andra ord kan din sambo bli dömd för brott, oavsett om du verkligen inte vill det.

Hoppas detta gav svar på din fråga,

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare