Kan testamentet påverkas om ett vittne har avlidit?

Min sambo har avlidit men vi skrev ett inbördes testamente 1985 där vi skulle ärva varandra.Det är bevittnat av 2st personer.En person som bevittnade är min morbror som är avliden sedan 15år tillbaka.Kan det ha någon inverkan på vårat testamente att det inte håller juridiskt?

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag beklagar förlusten.

Reglerna om testamenten hittar du i ärvdabalken (ÄB).

Kan ett avlidet vittne påverka testamentet?
Kravet på två vittnen är ett så kallat formkrav som måste vara uppfyllt vid testamentets upprättande för att testamentet ska vara giltigt. Vittnen av testamente är vad man brukar kalla solennitetsvittnen, vilket innebär att vittnena är till för testamentets giltighet vid upprättandet snarare än att vara bevisvittnen. Även om det är vanligt att vittnena används för bevisning i rättegång vid eventuella tvistigheter om testamentets giltighet så är det alltså inte syftet med vittneskravet, utan annan bevisning kan lika gärna föras och vittnets död påverkar inte giltigheten (10 kap. 1 § ÄB).

Sammanfattningsvis har vittnets död ingen betydelse för testamentets giltighet. Det kan ha viss betydelse för det fall det skulle uppstå tvistigheter om testamentets giltighet men det är som sagt möjligt att föra annan bevisning i frågan i sådana fall så det är inte på något sätt avgörande.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare