Kan syskon bli arvlösa?

Skulle vilja ha ett förtydligande kring en tidigare ställd fråga, KAN PERSONER I ANDRA ARVSKLASSEN GÖRAS ARVSLÖSA? om testamente i samband med arvsklass 2. Om en änka testamenterar alla sina tillgångar till en endaste person och det gifta paret sedan tidigare inte hade fått några barn eller för den delen inte har föräldrar i livet (dvs. Bröstarvingar). Gäller då testamentet i sådant fall över resterande arvsordningen i sin helhet, även i förhållande till den avlidne makens syskon? Det upprättades en bouppteckning då maken dog och då togs ju dennes syskon och syskonbarn upp, men kommer det skrivna testamentet att gälla över samtliga i andra arvsklassen, även makens syskon?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag är inte säker på om jag helt förstår din frågeställning men tror ändå att detta svar kan vara tillräckligt för att besvara din fråga. Eftersom jag tolkar det som att din fråga handlar om hur testamenten kan påverka syskons arvsrätt men hör gärna av dig om jag tänkt fel och inte klarnat upp dina funderingar!

Syskon kan göras arvlösa genom testamente

Som du redan verkar ha koll på har personer i den första arvsklassen, bröstarvingar, en så kallad laglottsrätt som gör att de inte kan bli arvlösa, oavsett vad som står i ett testamente (Ärvdabalken 7 kap. 1 §). Eftersom laglottsrätten endast tillkommer bröstarvingar kan dock alla andra personer i arvsordningen göras arvlösa.

Om arvlåtaren inte har några bröstarvingar så kommer arvet därför att fördelas enligt testamentet. Eftersom, som i detta fallet, om syskon inte får något enligt testamentet så är det i enlighet med Ärvdabalkens regler då personer i andra arvsklassen inte har någon laglottsrätt.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars får du gärna höra av dig igen!

Vänligen,

Isaac JurisRådgivare