Kan syskon begära jämkning av kapitalförsäkring?

Hur är möjligheten för syskon till den avlidna att begära jämkning avseende kapitalförsäkring där föräldrarna står som förmånstagare efter den avlidna sonen? Det finns inget om kapitalförsäkring i testamentet där kvarlåtenskapen ska till falla två av syskonen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis kommer jag att utreda om kapitalförsäkring ingår i kvarlåtenskapen efter den avlidne. Därefter kommer jag gå in på möjligheten att begära jämkning. Regler om detta finns i försäkringsavtalslagen (FAL).

Ingår kapitalförsäkringen i kvarlåtenskapen?

En försäkringstagare har rätt att själv förfoga över en personförsäkring genom förmånstagarförordnande (14 kap. 1 § FAL). Är förmånstagare insatt, ska försäkringsbelopp som utfaller efter försäkringstagarens död inte ingå i dennes kvarlåtenskap (14 kap. 7 § första stycket FAL). Detta innebär alltså att en kapitalförsäkring inte ingår i arvet efter den avlidne och ska på så vis betalas ut före arvskiftet. Syskonen har alltså inte rätt till kapitalförsäkringen då testamentet endast talar om kvarlåtenskap.

Kan kapitalförsäkringen jämkas?

Om tillämpningen av ett förmånstagarförordnande som gäller för försäkringstagarens död skulle leda till ett resultat som är oskäligt mot en make eller bröstarvinge efter försäkringstagaren, kan förordnandet jämkas så att försäkringen helt eller delvis tillfaller maken eller bröstarvingen. Vid prövningen ska särskilt beaktas skälen för förordnandet samt förmånstagarens och makens eller bröstarvingens ekonomiska förhållanden (14 kap. 7 § andra stycket FAL).

En kapitalförsäkring kan alltså jämkas. Det är dock endast försäkringstagarens make eller bröstarvingar, det vill säga barn, som har möjlighet att begära jämkning. Ett syskon till en avliden kan därmed inte begära att kapitalförsäkringen ska jämkas.

Sammanfattning

Ett syskon har inte möjlighet att begära jämkning av en kapitalförsäkring.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ellinor BäckströmRådgivare