Kan syskon ärva mitt hus som min mor köpt till mig?

hej, kan jag och min mor köpa ett hus där jag dotter är ensam ägare?

Vad kan hända vid min mors bortgång, kan syskon kräva del av vårt hus?

Kan vi gardera oss?

Mvh

Agneta

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsklasser
I Ärvabalk (ÄB) finner du arvsklasserna som reglerar arvsordningen. Den första arvsklassen består av arvlåtarens barn, bröstarvingar. Har den avlidne personen inga barn ärver personer i den andra arvsklassen.

Den andra arvsklassen är av arvlåtarens föräldrar. Om föräldrarna inte är vid livet ärver den avlidne personens syskon. Om arvlåtaren inte heller har syskon vid livet ärver syskonets barn. Det finns även en tredje arvsklass. I den tredje arvsklassen finns den avlidnes mor- och farföräldrar, se 2 kap. 1-3 §§ ÄB.

Om en person är gift när den avlider ska dock kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken innan någon av de andra arvsklasserna ärver den avlidne enligt 3 kap. 1 § ÄB.

Vad innebär detta för dig?
Detta innebär således att du och din mor kan köpa huset tillsammans, där du kan vara ensam ägare till huset. Detta görs genom att ni anmäler att du äger huset till 100 %. Det innebär således att dina syskon inte kan ärva huset av din mor vid hennes bortgång. Om du inte har andra arvingar såsom make/maka, barn eller barnbarn så kan dina syskon ärva huset av dig, om du äger huset till 100 %.

Om ni verkligen vill gardera er så kan jag rekommendera er att få din mor att skriva ett testamente där det framgår att du ärver hela huset.

Sammanfattning
Du och din mor kan köpa ett hus tillsammans där det i alla handlingar framgår att du ensam äger huset till 100 %. Om det är du som står som ensam ägare så kan inte dina syskon kräva en del av huset vid din mors bortgång.

Om ni ändå vill gardera er så rekommenderar jag att ni skriver ett testamente där det tydligt framkommer att du ärver hela huset.

Vänligen,

Edessa Barmousa AltunRådgivare