FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott12/01/2022

Kan polisen upprätta en anmälan i efterhand ang. vårdslöshet i trafik?

Blev stoppad av polis idag. Blev såklart nervös men förstod snabbt att mina rutor var för dåligt skrapade. Men absolut inte orsakat något eller annat bekymmer. Inte alls katastrof, men en kall förmiddag hade gjort det immigt och det kunde skrapats bättre.

Fick blåsa - utan anmärkning och polisen kollade körkortet och undrade om jag själv tyckte det var bra skrapat. Jag sa att det kunde varit bättre men att jag hade skrapat imorse, men nu hade den stått ett tag.

Poliskollegorna pratade lite, han viftade med mitt körkort å sa att jag ska va glad att han inte tog detta, för detta hade kunnat vara vårdslöshet i trafik. Om jag tagit dig fem minuter innan så.. (vet jag inte vad han menade med (kanske att fläkten gjorde sikten ännu bättre allt eftersom).

Men jag sa att jag lärt mig en läxa, att jag ska skrapa lite till, vilket jag gjorde å sen körde jag iväg.

Har jag klarat mig? Eller kan de göra en polisanmälan utan att jag blir informerad vidare såhär direkt? Tror knappt de tog mina personuppgifter, kollade bara på körkortet. De skrev iaf inte ner något och inga bilder togs på min ruta..

Så jobbigt och en läxa har jag lärt mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån den information som framkommer i din fråga framstår det som högst orimligt att du i efterhand skulle bli anmäld får vårdslöshet i trafik. Precis som du skriver så kan kan den som skrapat bilrutorna på ett bristfälligt sätt göra sig skyldig till vårdslöshet i trafik, vilket kan leda till böter samt i vissa fall indraget körkort. Reglerna kring vårdslöshet i trafik återfinns i 1 § lag om straff för vissa trafikbrott.

Hade polisen haft för avsikt att upprätta en anmälan om vårdslöshet i trafik finns det ingen anledning att vänta med att informera dig om detta. Eftersom polisen inte tog några vidare uppgifter eller som du själv nämner, inhämtade bevisning i form av bilder så slipper du med största sannolikhet en polisanmälan. I ditt fall framstår det snarare som att polisen, med sitt uttalande, ville ge dig en varning om vad dåligt skrapade rutor kan leda till och därmed göra så att du inte upprepar misstaget.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Julia HellquistRådgivare