FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis20/05/2021

Kan polisen tvinga mig göra urinprov även om jag ber om blodprov?

om jag förstår det rätt så kan inte polisen tvinga mig att göra urinprov om jag ber om blodprov om polisen stannar mig när jag kör bil?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar Rättegångsbalken (RB). Enligt 28 kap. 12§ RB får den som skäligen är misstänkt för brott varpå fängelse kan följa, kroppsbesiktigas. Med kroppsbesiktning avses undersökning av människokroppens yttre och inre samt att prov tas från människokroppen och undersöks.

Allt arbete som polisen vidtar måste iaktta proportionalitet, vilket innebär att samtliga ingripanden måste vara försvarliga med hänsyn till syftet och övriga omständigheter. Det är minsta möjliga tvång som ska användas enligt 8§ Polislagen (PL)

Urin- och blodprov utgör former av kroppsbesiktning. Ifall polisen agerat i enlighet med gällande principer och lagenligt, är du skyldig att genomföra ett urinprov. Polisen får dessutom i lämplig omfattning vidta tvång och våld när provtagningen ska utföras ifall du motsätter dig detta, 10§ p. 4 PL.

Vad gäller blodprov är detta något som inte får tas av annan än en läkare eller en legitimerad sjuksköterska, 28 kap. 13§ RB. Däremot har du rätt att be om blodprov istället för urinprov. Detta följer av proportionalitetsprincipen och ändamålsprincipen. Ändamålsprincipen är en princip som innebär att en lag ska tillämpas baserat på det syfte lagstiftaren haft vid dess tillkomst. Som exempel brukar tas att tvång endast får användas för det ändamål tvångsmedlet beslutats och inte som indirekt medel för att t.ex. försätta en misstänkt person under press. JO har för övrigt i ett uttalande (JO 915-2012) angivit att ifall blodprov begärs ska det få lämnas istället för urinprov.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare