Kan närstående ärva skulder eller vad händer med skulder när en person har avlidit?

Hej,

jag är gift sen många år och vi gjorde en bodelning inom äktenskapet för en massa år sedan, min fråga är vad som händer med mina personliga skulder (banklån etc) om jag avlider....tar frugan över skulderna då eller vad händer..?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan inte ärva annans skulder

Enligt svensk lag ärver man inte någon annans skulder. Även om ni är makar så ska ni "svara för era egna skulder" vilket innebär att ni själva är ansvariga för personliga skulder (äktenskapsbalken 1 kap. 3 §).

Vad händer med skulderna?

Skulder som finns kvar efter någons död ska betalas mot tillgångar i dödsboet. Om tillgångarna inte räcker för att täcka skulderna så kan antingen skulderna skrivas av eller så kan dödsboet försättas i konkurs. Oavsett blir det alltså ingen som kommer att ärva skulderna.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Hanna Opedal ErikssonRådgivare