FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/01/2021

Kan någon annan än en förälder vara vårdnadshavare?

Hej

Jag har ensamvårdnad för min dotter, nu vill jag gärna dela vårdnaden med min fru ( dotterns styvmamma). Barnets biologiska mamma bor i England och har inte sökt/haft kontakt med barnet sedan mer än 5 år.är det möjligt att dela vårdnaden och hur går man tillväga?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är endast barnets föräldrar som kan vara vårdnadshavare (6 kap. 2 § föräldrabalken). Vid särskilda fall kan rätten utse en så kallas särskild förordnad vårdnadshavare (6 kap. 7- 9 §§ föräldrabalken).

För att en särskild förordnad vårdnadshavare ska utses krävs det att båda barnets föräldrar är oförmögna att vara vårdnadshavare, till exempel på grund av dödsfall eller att båda vårdnadshavarna kraftigt brister i barnets omsorg på grund av missbruk eller försummelse på ett sådant sätt att barnets hälsa eller utveckling utsätts för en konkret fara. Har barnet en förälder som är vårdnadshavare kan man inte få gemensam vårdnad med någon annan än barnets andra biologiska förälder.

Du kan således inte få gemensam vårdnad om din dotter tillsammans med hennes styvmamma.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare