Kan mitt körkort bli indraget trots att jag bara fått beslut om penningböter?

Hej, jag körde för fort och blev tagen i en fartkamera. Jag körde i 106km/h på en 70 väg. Jag har fått veta att om man kör i 31 km/h för fort eller högre blir man av med körkortet. Men nu när jag fick hem brevet står det att påföljderna bara är penningböter 4000kr. Kan detta ändras så att jag får indraget körkort när jag erkänner mig skyldig. Eller kommer detta stå fast?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I Sverige har vi bara två typer av påföljder: fängelse och böter. Återkallande av körkort är därför ingen påföljd, trots att det kan upplevas som ett straff. Det finns därför inget hinder mot att både utdöma böter och återkalla körkortet. Påföljden penningböter kan utdelas av Polismyndigheten. Det är Transportstyrelsen som beslutar om indraget körkort. Du kan därför fortsatt få ditt körkort indraget trots att du tilldelas böter. Eftersom du överskridit högsta tillåtna hastighet på ett sätt som inte är ringa ska ditt körkort återkallas (5 kap. 3 §4 punkten KörkortsL).

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare