FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott25/07/2019

Kan mitt körkort återkallas för fortkörning i Danmark?

Hej!

Jag fick en fortkörningsböter i Danmark utav fartkamera. Jag körde 122km/h på 90 väg.

Dem fråga ifall jag erkänner brottet eller nekar.

Det stod på baksidan att jag får böter på 2000 Dkr. Kan jag bli av med körkortet fast det inte står något om det?

Jag har aldrig fått någon böter innan och haft körkortet i 6 år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar till dig att förklara vilka regler som gäller. Att du begått ett trafikbrott i Danmark kan i vissa fall innebära påverkan för ditt körkort i Sverige.

Det finns en möjlighet för Transportstyrelsen att återkalla ditt körkort även i Sverige mot bakgrund av trafikbrottet du begått i Danmark. Med svensk dom jämställs nämligen likvärdigt avgörande som meddelats av utländsk domstol eller annan utländsk myndighet (5 kap. 1 § tredje stycket Körkortslagen).

Bestämmelserna om återkallelse av körkort finns i 5 kap. 3 § Körkortslagen, den punkt som i sådana fall skulle kunna vara aktuell är punkten 4 (att körkortshavaren överskridit högsta tillåtna hastighet och överträdelsen inte kan anses som ringa). I ditt fall finns det en risk att ditt körkort återkallas även i Sverige då du överträtt hastighetsgränserna.

Ditt körkort återkallas inte per automatik för att du kört för fort, däremot kan det hända att danska myndigheter skickar informationen till Transportstyrelsen som därefter tar ställning till om ditt körkort ska återkallas eller ej.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare