FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder26/07/2022

Kan misshandel resultera i en fängelsedom?

Hej mitt namn är X och jag ska till rättegång den X/X då jag är åtalad för misshandel slagit min sambo i samband med att jag blev provoserad av min sambo i ett tillstånd att han var så kraftig berusad och hållit domar och lagar för mig som kristen och får inte göra vad jag vill med mina pengar trots jag betalar hyra och mat till mig själv då jag vill hjälpa fattiga i Afrika i min tro på Gud som denna mannen här romantiserar och blir svartsjuk på mig och sambon har hållit dom över mig i hemmet att jag är utsatt för romansbedrägeri när jag inte har blivit utsatt för det utan bara frivilligt vill hjälpa fattig och sambon har sextrakasserat mig som har en nedsatt funktionshinder och min fråga är och är bekymrad över om jag kan få fängelse för detta

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du vill veta huruvida en fällande dom avseende misshandel, i din förestående rättegång, kan leda till att du döms till ett fängelsestraff. Bestämmelser om brott och deras påföljder finns i brottsbalken (1962:700). Jag kommer därför att utgå från denna i mitt svar.

Hur går påföljdsbestämningen i ett brottmål till?

När ett brottmål resulterar i en fällande dom ska rätten döma ut en lämplig påföljd. Själva påföljdsbestämningen är ganska komplicerad och består av flera olika steg. Den kan dessutom vara svår att förutse eftersom hänsyn ska tas till en mängd olika faktorer hänförliga till det enskilda fallet. Detta till trots ska jag försöka att gå igenom dem översiktligt, och relatera dem till ditt fall i den mån det är möjligt, nedan.

Vad räknas som misshandel?

För att över huvud taget kunna bestämma vilken påföljd som kan bli aktuell i ett enskilt fall måste det, först och främst, klargöras exakt vilket brott som har begåtts. I svensk rätt finns det, till exempel, flera olika former av misshandel, samtliga med sina egna straffskalor.

I det fall någon tillfogar någon annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, gör denne sig, exempelvis, skyldig till misshandel av normalgraden (3 kap. 5 § brottsbalken (1962:700)). Observera att kroppsskada här avser uppenbara sådana, såsom sår, svullnader och benbrott, men även funktionsrubbningar, såsom nedsatt rörelseförmåga, syn eller hörsel, och dylikt (se Nilsson, Brottsbalk (1962:700) 3 kap. 5 §, Lexino 2022-01-01 (JUNO)). Observera vidare att (det något otydliga) begreppet vanmakt avser "en praktiskt taget fullständig brist på kroppslig kontroll" såsom medvetslöshet, sömn eller total berusning av alkohol eller narkotika (se Nilsson, Brottsbalk (1962:700) 3 kap. 5 §, Lexino 2022-01-01 (JUNO)). På ett snarlikt sätt avser "annat sådant tillstånd" bedövning eller förlamning, både fullständig och partiell sådan, av någon annans kropp (se Nilsson, Brottsbalk (1962:700) 3 kap. 5 §, Lexino 2022-01-01 (JUNO)).

I det fall misshandeln bedöms vara mindre allvarlig/svår rubriceras den istället som ringa misshandel (3 kap. 5 § brottsbalken (1962:700)). Ringa misshandel avser, generellt sett, misshandel som är "av tämligen bagatellartat slag" (se NJA 2017 s. 1129, p. 7). Ett exempel på ringa misshandel skulle, exempelvis, vara en örfil (ett slag med öppen hand) som endast orsakar smärta och rodnad. Observera dock att bedömningen huruvida en misshandel bedöms vara ringa eller av normalgraden kommer att bero på omständigheterna i det enskilda fallet varför några definitiva uttalanden inte går att göra om denna (se Nilsson, Brottsbalk (1962:700) 3 kap. 5 §, Lexino 2022-01-01 (JUNO)).

I det fall misshandeln bedöms vara särskilt allvarlig/svår rubriceras den istället som grov misshandel (3 kap. 6 § brottsbalken (1962:700)). Detta kräver, emellertid, som regel, att misshandeln har varit livsfarlig (t.ex. att den utförts med ett livsfarligt vapen) eller att gärningsmannen har tillfogat brottsoffret en svår kroppsskada (t.ex. förlust av talförmåga, syn, hörsel, ett svårt lyte eller annat svårt kroppsfel) eller allvarlig sjukdom eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet (t.ex. att misshandeln varit oprovocerad, långvarig eller har riktat sig mot en skyddslös person) (se Nilsson, Brottsbalk (1962:700) 3 kap. 6 §, Lexino 2021-10-01 (JUNO)).

Vilka påföljder kan misshandel föranleda?

Påföljden för misshandel av normalgraden är fängelse i högst två år (3 kap. 5 § brottsbalken (1962:700)). För ringa misshandel är påföljden istället böter eller fängelse i högst sex månader (3 kap. 5 § brottsbalken (1962:700)) och för grov misshandel är den fängelse i lägst ett år och sex månader och högst sex år (3 kap. 6 § brottsbalken (1962:700)).

Observera dock att det faktum att straffskalan för misshandel av normalgraden endast föreskriver påföljden fängelse inte, nödvändigtvis, betyder att detta är den enda påföljd som kan bli aktuell. Tvärtom kan ett antal andra påföljder bli aktuella trots att dessa inte uttryckligen nämns i det aktuella brottets straffskala (1 kap. 4 § brottsbalken (1962:700)).

Vad innebär straffvärdesbestämningen och hur går den till?

När det har kunnat fastställas vilket brott det rör sig om i ett visst fall ska det aktuella brottets straffvärde bestämmas inom ramen för dess straffskala (29 kap. 1 § brottsbalken (1962:700)). Härigenom bestämmer rätten vilket straff brottet, inom dess angivna straffskala, förtjänar. Straffvärdet utgör således ett uttryck för hur allvarligt det aktuella brottet anses vara. Som nämnts ovan är straffskalan för misshandel av normalgraden fängelse i upp till två år. Straffvärdet för en misshandel kommer således, i ett givet fall, att hamna någonstans inom en straffskala där det högsta straffet är två år. Observera härvid att straffvärdet, såvida omständigheterna i det enskilda fallet inte anses påkalla något annat, brukar ligga runt minimum i straffskalan (se Sveriges Domstolars hemsida, punkt 3 i den aktuella artikeln). Endast i undantagsfall når ett brott maxstraff i den aktuella straffskalan.

Straffvärdet bestäms utifrån den aktuella gärningens skadlighet, innefattat den skada, fara och kränkning denna har inneburit, samt gärningsmannens skuld (29 kap. 1 § andra stycket brottsbalken (1962:700); Ågren, Brottsbalk (1962:700) 29 kap. 1 §, Lexino 2020-01-01 (JUNO)).

Vid bestämmandet av straffvärdet för ett visst brott ska rätten, därutöver, ta hänsyn till såväl försvårande som förmildrande omständigheter (29 kap. 2 och 3 §§ brottsbalken (1962:700)). Exempelvis kan det faktum att brottet har föranletts av en provokation verka förmildrande (29 kap. 3 § första punkten brottsbalken (1962:700)). En framprovocerad misshandel bedöms, således, inte sällan som ringa (se Jareborg & Zila, Straffrättens påföljdslära, 6:e uppl. 2020, s. 118).

Hur går påföljdsvalet till?

Efter att ytterligare ett antal faktorer har beaktats inom ramen för straffmätningen (straffvärdesbestämningen är en del utav denna, se 29 kap. 4-7 §§ brottsbalken (1962:700)) ska rätten göra ett påföljdsval.

Även här ska ett antal olika faktorer beaktas (se Sveriges Domstolars hemsida, punkt 4 i den aktuella artikeln). Det kan, dock, vara av särskild vikt att påpeka att rätten, härvid, ska fästa särskilt avseende vid omständigheter som talar för en lindrigare påföljd än fängelse (30 kap. 4 § brottsbalken (1962:700)). Det vill säga, som utgångspunkt ska en fängelsedom undvikas. Påföljder som kan beaktas istället är, i så fall, villkorlig dom och skyddstillsyn (se 27 kap., 28 kap., samt 30 kap. 1, 7 och 9 §§ brottsbalken (1962:700)). Härvid kan det vara lämpligt att påpeka att villkorlig dom, framförallt, kan bli aktuellt då det saknas särskild anledning att befara att den tilltalade kommer att göra sig skyldig till fortsatt brottslighet, och att skyddstillsyn, framförallt, kan bli aktuellt om det finns anledning att anta att denna påföljd kan bidra till att den tilltalade avhåller sig från fortsatt brottslighet (30 kap. 7 respektive 9 §§ brottsbalken (1962:700)) .

Observera dock att fängelse, likväl, kan bli aktuellt i det fall brottets straffvärde är tillräckligt högt, i det fall brottet är av en särskilt allvarlig art eller i det fall brottet utgör ett återfall i brottslighet (30 kap. 4 § andra stycket brottsbalken (1962:700)).

Sammanfattning

Som framgått av ovan förda resonemang så bestäms påföljden för ett visst brott av samtliga omständigheter i den aktuella situationen. På förekommen anledning är det omöjligt att, med säkerhet, uttala sig om vilken påföljd som kommer att bli aktuell vid en fällande dom i just din situation. Med tanke på att fängelse ingår i straffskalan för samtliga misshandelsbrott så går det, givetvis, inte att utesluta en fängelsedom. Med detta sagt så talar, däremot, presumtionen mot fängelse samt det faktum att du menar att den aktuella situationen var framprovocerad av din sambo för att ett lindrigare straff kan komma att dömas ut. I slutändan kommer det hela, emellertid, att bero på rättens bedömning av omständigheterna i det berörda fallet.

Jag hoppas att du har fått ett någorlunda hjälpsamt svar på din fråga. I den mån jag har missförstått din fråga, något är oklart eller om du bara har några ytterligare funderingar så får du gärna återkomma. Du kan även läsa mer om påföljdsbestämningen på Sveriges Domstolars hemsida

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare