FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt15/02/2022

Kan mina föräldrar tvinga mig att flytta hem igen?

Hej mina föräldrar vill att jag ska flytta hem igen och de vill inte jag , jag bor just nu hoss min kille och de går jätte bra är hemma ibland men inte ofta och min far säger att jag mat flytta hem om jag gör nått dummt eller inte sköter mig kan dem tvinga hem mig då igen , då jag mår bättre hemmos min kille och inte i familjen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga såsom du undrar om dina föräldrar kan tvinga dig att flytta hem. Det finns två olika svar på detta beroende på din ålder. För att besvara din fråga kommer Föräldrabalken (FB) att användas.

Över arton år

Om du är över arton år gammal är du inte längre klassad som ett barn enligt lag utan du är myndig och kan själv råda över egendom och sluta avtal men också bestämma vart du vill bo. Dina föräldrar kan därmed inte tvinga dig enligt lag att flytta hem om du inte vill det (9 kap 1 § FB).

Under arton år

Är du däremot under arton år är du omyndig och kan inte själv råda över egendom och sluta avtal osv (9 kap 1 § FB). Dina vårdnadshavare har då rätt att göra det åt dig men också att bestämma i frågor som rör dig, tex vart du ska bo (6 kap 11 § FB). Dina vårdnadshavare är vanligtvis båda dina föräldrar eller en av dina föräldrar (6 kap 2 § 1 stycket FB). Dina föräldrar är skyldiga att se till att du får en bra omvårdnad, trygghet och god fostran (6 kap 1 § FB). Om de anser att du mår bättre av att bo hemma kan de därför bestämma det men det ska vara med hänsyn till dina synpunkter och önskemål (6 kap 11 § FB). Föräldrarna ansvarar också för att ha tillsyn över dig beroende på din ålder och utveckling samt för att hindra dig från att begå någon skada. Om deras tillsyn underlättas av att du bor hos dem kan detta innebära att de kan kräva att du flyttar hem (6 kap 2 § 2 stycket FB).

Om du inte vill bo hemma för att du inte känner dig trygg där kan du vända dig till socialtjänsten för stöd och skydd (5 kap 1 § Socialtjänstlag).

Läs mer på din kommuns hemsida för information om och kontakt till socialtjänsten.

Hoppas detta besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Olivia LövgrenRådgivare