Kan mina barn kräva pengar från min make som jag ärvt av min mor?

Har fått ett arv på 1 miljon av min mor som "enskild egendom". Är gift, har 4 barn varav ett är särkullbarn.

I vårt gemensamma testamente står att särkullsbarnet ska få ut sin laglott.

Om jag använder mitt arv och pengarna tar slut innan jag går bort, kan barnen "kräva/ärva" dessa pengar (som kanske inte längre finns) från min make då, dödsboet? Jag funderar på att ge som gåva en mindre summa till alla barn, köpa en ny bil till oss osv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till oss med din fråga!

Det aktuella lagrummet för din fråga är Ärvdabalken (ÄB).

Om du spenderar alla pengar före du avlider

Du har rätt att spendera ditt arv precis som du vill och ingen kan kräva dig eller din make för dem pengarna. De pengarna i dina händer är att ses som vilka intjänade pengar som helst. Alltså kan inte dina barn kräva några pengar av dödsboet eller din make i det fallet.

Om din make skulle spendera alla pengar han ärver av dig som make

Om du skulle avlida före din make och testamentet aktualiseras så finns det däremot en situation som kan vara värd att notera. Ditt särkullbarn kommer enligt ditt testamente få ut sin laglott, dina andra barn kommer däremot få en efterarvsrätt, (3 kap. 1§ ÄB).

Skulle din make då med det han ärvt av dig, ge bort stora gåvor eller på annat liknande sätt minskat sin egendom utan att ta hänsyn till barnen så ska de barnen kompenseras före hans arv fördelas, (3 kap. 3§ ÄB). Detta är alltså situationen som jag ser att din oro skulle kunna aktualiseras.

Några saker att tänka på när du ger bort gåvor till dina barn

Något som kan vara bra att veta när man ger bort gåvor till sina barn är att om inget annat framgår så kommer det att ses som ett förskott på arv. Ett förskott på arv innebär att någon fått en gåva som kommer avräknas från dennes arv, (6 kap. 1§ ÄB). Alltså om du inte vill att det ska räknas av från de olika barnens arv, bör du ange att det inte ska ses som ett förskott på arv. Men att ange det som ett förskott kan vara ett sätt att göra det rättvist mellan barnen om någon får mer än de andra i gåva.

En annan sak som kan vara bra att vara uppmärksam på är prisbasbeloppsregeln. Anledningen att jag anser det, är att du i ditt testamente angett att ditt särkullbarn ska få ut sin arvslott direkt. Om du avlider, så har din make efter en bodelning och ett arvskifte rätt att tillsammans med sin egendom ha ett värde på 4 prisbasbelopp, (3 kap. 1§ ÄB). Fyra prisbasbelopp är i år (2018) är 45 500 kr, alltså skulle han rätt att ha minst (45 500 kr x 4) 182 000 kr.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar

Emilia KinnunenRådgivare