Kan min styvfar ärva min mormor om min mamma är avliden?

Hej. Min mamma dog för 10 år sedan. Jag och min bror lät då vår styvfar som varit gift med vår mamma i många år att sitta i orubbat bo. Nu säger han att det är han och inte vi som kommer att ärva vår mormor när hon går bort eftersom han är mammas änkling och eftersom vi valt att vänta med vårat arv. Kan det verkligen stämma. Känns konstigt ifall vårat val att låta honom behålla deras gemensamma tillgångar så länge han lever i så fall innebär att vår mormors arv i förlängningen ska delas med våra styvsyskon i så fall.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Orubbat bo

Att sitta i "orubbat bo" är en gammal terminologi som sällan används idag. Det innebär, i praktiken, att partnern ärver före barnen och är det som vi kallar för efterarvsrätt. Ni som särkullbarn har då avstått er rätt till arv till förmån för er styvfar. Ni kommer då att få ut er del av arvet från er mor, när han avlider.

Legal arvsrätt

Denna situation ska dock inte förväxlas med arvsrätten från er mormor. Det är alltså två skilda situationer vi har att göra med.

I 2 kap Ärvdabalken (ÄB) återfinns den legala arvsordningen. Det är endast dessa personer som omfattas av denna som kan bli föremål för arv. Den legala arvsordningen utgörs av tre arvsklasser och för att få gå nedåt i arvsklasserna måste man först ha uttömt alla möjligheter i den "översta".

I första arvsklassen ( 2 kap 1 §) omfattas den avlidnes barn och om barnen/barnet är avlidet så går arvsrätten vidare till dess avkomlingar. Eftersom ni är i livet så kommer ni att ärva er mormor i egenskap av hennes barnbarn och därmed dela på arvet. Därmed behöver vi inte gå vidare till andra arvsklassen.

Om man inte omfattas av den legala arvsordningen

Det enda sättet som er styvfar skulle kunna ärva er mormor är genom att åsidosätta er arvsrätt till förmån för honom genom ett testamente. Det förutsätter såklart att det finns ett upprättat testamente och att det är upprättat enligt de formkrav som återfinns i 10 kap ÄB.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är inte dessa två situationer automatiskt sammanlänkade utan vi får behandla dessa var för sig. Att er styvfar sitter i orubbat bo ger inte honom någon arvsrätt från er mormor. Ni omfattas av den legala arvsordningen vilket innebär att det är ni som kommer att ärva henne eftersom ni är "näst på tur".

Det finns en chans för er styvfar att få ärva er mormor ändå förutsatt att er mormor har upprättat ett giltigt testamente och att detta ger uttryck för hennes yttersta vilja. I annat fall kan han inte, i egenskap av styvfar, ärva er mormor. Någon sådan arvsrätt finns inte.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare