FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt28/06/2018

Kan min sambo bli vårdnadshavare till min son om jag dör?

Hej! Jag är ensam vårdnadshavare till min son. Min sambo och jag blev ett par när jag var gravid, han är alltså inte biologisk far till min son, men har varit där sedan födsel och vi tre har alltså bott ihop sedan sonen föddes. Nu vill jag gärna ordna det så att min sambo (vår sons pappa) står som förmyndare/ vårdnadshavare ifall jag skulle dö. Då han inte kan adoptera förrän vi gift oss, så vill vi gärna att det någonstans står att de även om jag inte finns är tillsammans. Var kan jag isf skriva det. Behöver det vara ett testamente som är skrivit hos jurist? Och kommer det gällas, att min sambo får vara förmyndare om jag skriver så? Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om vårdnad finns i Föräldrabalken (FB) och regler om testamente finns i Ärvdabalken (ÄB)

Kan din sambo bli vårdnadshavare och förmyndare till din son?
Den enda möjligheten som utomstående har att bli vårdnadshavare är som regel genom adoption. Däremot finns det något som heter särskilt förordnad vårdnadshavare, vilket kan bli aktuellt i detta fall om du skulle gå bort och din son då behöver en ny vårdnadshavare. Om du går bort kommer vårdnaden antingen gå till din sons biologiska pappa eller om det anses lämpligare, till en särskilt förordnad vårdnadshavare (6 kap. 9 § andra stycket FB)
Det absolut bästa för barnet anses ofta vara att den andra föräldern blir vårdnadshavare, men ifall den föräldern inte har visat något intresse för barnet eller endast haft ytterst lite kontakt anses det ibland bättre att barnet får en annan vårdnadshavare som han har haft närmre kontakt med, som i detta fall din sambo då. Vid alla frågor som rör vårdnad om barn är det barnets bästa som ska vara avgörande för beslutet (6 kap. 2a § FB)

Om de bedömer att den biologiska pappan inte ska ha vårdnaden ska alltså en särskilt förordnad vårdnadshavare få vårdnaden om barnet istället. Om du gett till känna att du önskar din sambo som vårdnadshavare till din son, ska han bli särskilt förordnad vårdnadshavare, om det inte är olämpligt (6 kap. 10a § fjärde stycket FB)
Ett exempel på när det anses olämpligt är om din son motsätter sig att din sambo blir vårdnadshavare samt att din son anses vara tillräckligt mogen för att själv avgöra vad som är lämpligt för honom.

Den som blir särskilt förordnade vårdnadshavaren blir även som huvudregel förmyndare (10 kap. 3 § FB) Även här finns en regel som säger att om föräldrarna dör ska deras önskan om förmyndare till deras barn följas om det inte anses olämpligt (10 kap. 7 § FB)

Socialstyrelsen har en längre handbok som handlar om barn som behöver ny vårdnadshavare, som kanske också kan vara till hjälp. Du kan läsa den här.

Hur går du tillväga? Upprätta ett testamente
Jag rekommenderar dig att skriva ett testamente där du skriver ditt önskemål om att din sambo ska bli vårdnadshavare och förmyndare till din son om du går bort. (9 kap. 1 § ÄB)
Ett testamente måste upprättas skriftligen och ska bevittnas av två vittnen (10 kap. 1 § ÄB)
Det är viktigt att testamentet uppfyller formkraven och att det är tydligt skrivet för att det ska vara giltigt och för att undvika oklarheter och tolkningsproblem i framtiden. Det kan därför vara bra att få juridisk hjälp att upprätta ett testamente. Du kan boka tid hos en av våra jurister här.

Jag hoppas att du har fått hjälp med din fråga och önskar dig lycka till!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare