Kan min pappas gåva till sin fru utgöra förskott på arv?

Min pappa gick bort i cancer i juni. Han har vetat att han ska dö länge och bara dagar innan han LAS in på sjukhus för sista gången, ca en månad innan hans död, skrev han över sin bil på sin fru värd 200 000. Kan detta räknas som ett förskott på arv?

Vi är två särkullbarns. De har inga gemensamma barn. Pappas tillgångar är ca 1 000 000 och vi ska ärva vår laglott, 50%, och resten tillfaller hans fru.

Eftersom han visste att han skulle dö tolkar vi det som att han skrev över bilen på sin fru för att den inte skulle ingå i arvet.

Kan vi yrka på förskott på arv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att hänvisa till ärvdabalken (ÄB) som innehåller regler om arv och testamenten när jag besvarar din fråga.

Vad räknas som förskott på arv?

I ÄB 6 kap. 1 § stadgas att det som en arvlåtare ger en bröstarvinge ska avräknas som förskott på dennes arv, om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett. Med bröstarvinge avses arvlåtarens avkomling (ÄB 2 kap. 1 §). I ditt fall är det dock så att din pappa har givit sin fru en gåva som då inte är din pappas bröstarvinge. Om man dock läser vidare i paragrafen så står det vidare att om mottagaren är en annan arvinge (i ditt fall din pappas fru), ska avräkning endast ske om detta har föreskrivits eller på grund av omständigheterna måste antas ha varit avsett då egendomen gavs. För att gåvan ska ses som förskott på arv krävs det således att din pappa har föreskrivit att bilen ska utgöra förskott av arv, exempelvis i ett gåvobrev eller i ett testamente. Bilen ska också betraktas som förskott på arv om det finns andra omständigheter som talar för att din pappas avsikt var att gåvan skulle betraktas som ett förskott.

Eftersom jag inte vet alla omständigheterna i fallet är det svårt att uttala mig om ni kan yrka på förskott på arv. Det som står ovan är vad som krävs för att en gåva ska betraktas som ett förskott på arv. Du skriver dock att ni tolkar det som att han skrev över bilen på sin fru för att den inte skulle ingå i arvet, detta är en omständighet som talar emot att ni ska kunna yrka på förskott på arv eftersom det visar att hans avsikt inte är att bilen ska betraktas som ett förskott som då lagen kräver.

Det förstärkta laglottsskyddet

Det finns dock en annan skyddsregel för bröstarvingar (arvlåtarens barn) som begränsar en persons möjlighet att ge bort gåvor kort tid före dödsfallet som inkräktar på bröstarvingarnas laglott (ÄB 7 kap. 4 §). En bröstarvinges laglott är hälften av den arvslott som skulle ha tillkommit bröstarvingen om inte ett testamente upprättats (ÄB 7 kap. 1 §). Detta innebär att du och din syster skulle dela på 1 000 000 (om vi säger att din pappas tillgångar efter bodelning fortfarande skulle uppgå till 1 000 000 kr) + 200 000 (bilens värde) = 1 200 000 kr, dvs. 600 000 kr var, om din pappa inte hade givit bort bilen. Laglotten (som ni båda har rätt till) är då hälften av 600 000 kr dvs. 300 000 kr. Detta innebär att om du och din syster alltid har rätt till 300 000 kr i arv efter er pappa. Om vi då ponerar att din pappas tillgångar uppgår till 1 000 000 kr som ska delas lika mellan er så ärver ni 500 000 kr var, vilket är mer än er laglott. Detta innebär att även om bilen skulle betraktas som en gåva som kan likställas med ett testamente, så är det inte en gåva som inkräktar på er laglott (som ligger på 300 000 kr) eftersom du och din syster förmodligen kommer att få ärva minst 300 000 kr. ÄB 7 kap. 4 § aktualiseras inte förrän det skulle vara så att du och din syster skulle få ärva mindre än 300 000 kr.

Detta betyder att ni inte heller kan åberopa ÄB 7 kap. 4 §. Hade paragrafen varit tillämplig hade värdet på bilen (dvs. 200 000 kr) lagts till i din fars kvarlåtenskap och sedan delats mellan er. ÄB 7 kap. 4 § kan alltså enbart tillämpas om du och din syster inte skulle få er laglott som ni alltid har rätt till.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, om något är oklart eller om jag har missförstått frågan är du självklart varmt välkommen att återkomma med en ny.

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare