Kan min man som bor i Marocko skriva ett intyg om att han vill skiljas?

Hej!

Jag gifte mig för närmare 6 år sedan med en man som inte varit i Sverige sen dess. Han är medborgare i Elfenbenskusten och bor i Marocko. Finns det någon möjlighet att han kan skriva ett intyg om att han vill skiljas, signera från sitt land och skicka hit. Istället för att jag ska fylla i blanketten och skicka ditt och sen att han skickar tillbaka den hit.

Eller finns det något annat sätt?

Om han har svårt att få tag på personbevis kan han kopiera sitt pass och skicka det?

Med vänlig hälsning

Jessica

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

På Sveriges domstolars hemsida finns en blankett att ladda ner för äktenskapsskillnad. Jag skulle rekommendera att han fyller i denna och sen skickar den till dig i Sverige. Då kan du fylla i din respektive del och sen lämna in den till tingsrätten där du bor.

Om du har några fler frågor är du välkommen att kontakta oss igen!

Oskar ForsbergRådgivare