Kan min man göra särkullbarn arvslöst? Hur fungerar det om han har alzheimers?

Hej!

Min man och jag är gifta. Han har en dotter utanför äktenskapet o vi har 2 barn tillsammans. Han har alzhheimer och bor på ett särskilt boende. Vi har hus som vi äger 50% var av. Vi har ingen kontakt med hans dotter då hon sagt upp våran bekanskap för flera år sen. Vi vill inte att hon ska ärva något från oss. Min man kan inte skriva på något eftersom sjukdomen är långt gången. Hur gör vi då när vi inte vill hon ska ärva något är min fråga då? Tyvärr så har hon väl rätt o ärva nåt antar jag

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du undrar över huruvida ni kan göra särkullbarnet arvslöst, beaktat att din man inte kan skriva under något.

Särkullbarns arvsrätt

Arvlåtarens avkomlingar (s.k. bröstarvingar) har arvsrätt enligt ärvdabalken (ÄB) 2 kap. 1 §. Alltså har din mans barn som utgångspunkt arvsrätt, inklusive dottern utanför äktenskapet (s.k. särkullbarn). Skillnaden mellan särkullbarnets arvsrätt och era gemensamma barns arvsrätt är att du som efterlevande make inte har rätt att ärva särkullbarnets arvslott med försteg (ÄB 3 kap. 1 §).

Utgångspunkten är att alla barn ärver lika mycket var (arvslott), men arvlåtaren kan testamentera annat. Om en förälder har skrivit ett testamente kan en bröstarvinge (särkullbarn eller ej) alltid kräva att få sin laglott, oavsett vad som står i testamentet. Laglotten är alltid hälften av arvslotten och arvslotten är den del som en bröstarvinge har rätt till om det inte finns något testamente.

Sammanfattningsvis kan dottern utanför äktenskapet inte bli helt arvslös, utan har rätt att ta ut sin laglott.

Testamente och alzheimers

Om din man inte kan skriva ett testamente gäller ärvdabalkens regler, d.v.s. bröstarvingarna delar lika på kvarlåtenskapen. Du som efterlevande maka ärver era gemensamma barns arv med förskott, men särkullbarnet har rätt att ta ut sin del direkt (ÄB 3 kap. 1 §).

För att ett testamente ska vara giltigt krävs att det ska vara skriftligt och underskrivet av testatorn (ÄB 10 kap 1 §). Det finns rättsfall där testator som på grund av alzheimer inte har haft insikt om vad hen undertecknat har lett till att testamentet ogiltigförklaras. Det finns dock ingenting som säger att alzheimer i sig automatiskt leder till att testamentet ogiltigförklaras, det måste först visas genom bevisföring i rätten att personen i fråga inte har haft insikt om vad som har undertecknats.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Moa KryhRådgivare