FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt09/07/2019

Kan min make/sambo kräva mig att betala 50% av hushållets räkningar om vi inte bor ihop?

Hej!

Jag har lämnat en destruktiv relation efter x år för en vecka sedan. För tillfället är jag på hemlig ort. Jag har endast kontakt med min man via mail. Nu har han mailet mej och kräver att jag ska vara med och betala alla våra räkningar som vanligt nu i månadsskiftet. Jag i min tur måste betala för mitt uppehälle ( boende och mat) där jag håller mig gömd för tillfället. Ska tillägga att jag endast fick med mig plånbok, mobil, och familjens hund och ca 1500-2000 kronor på mitt konto. Av dessa har jag behövs köpa buss och tågbiljett dit jag flydde samt inhandla tandborste, tandkräm, schampo, hårborste, kontantkort för hemligt telefonnummer , hundmat och lite ombyte( t-shirt, strumpor och trosor. Har han rätt att kräva av mej att betala 50% av hushållets räkningar i detta läge.? Eller ska var och en stå för räkningar som står i ens egna namn? Vi står båda på hyreskontraktet. Vi står båda som låntagare på banklån, billån och husvagnslån. Bil och husvagn står min man som ägare på. Jag kommer snart vara i behov av lite pengar ( läkarbesök, kläder) men vet inte vart jag ska få hjälp med det.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Till att börja med vill jag bara skriva starkt jobbat!

Inledningsvis är det lite oklart huruvida du är gift eller sambo – men detta har ingen stor betydelse för mitt svar, bara det att man ibland hamnar i lite olika lagar som är lite olika men som har många likheter.

Huvudregeln är att man ska betala gemensamma utgifter till dess att ni juridiskt inte är gifta eller sambo längre. Här kan man dock diskutera de olika utgifterna:

Hyreskontraktet

Eftersom ni båda står på hyreskontraktet skulle jag råda dig att betala denna med hälften.

Låntagare på banklån, billån och husvagnslån

Eftersom du står på dessa lån skulle jag råda dig att även betala dessa lån med hälften.

Det som däremot kan diskuteras är att det är rimligt att betala hälften av elen under den tid du bott där, men att det eventuellt inte är rimligt under den tid du inte bott där.

Här kan det få betydelse för om du är gift eller sambo eftersom det krävs äktenskapsskillnad för att upphäva ett giftermål (5 kap. 1§ äktenskapsbalken, ÄktB), medan det för samboskapets upplösande endast krävs att samborna flyttar isär. I ett sådant läge spelar det roll att du flyttat, men även starkare bevisning om du även adressändrar och tar bort dig från hyreskontraktet.

Oavsett om du är gift eller sambo så rekommenderar jag att så snart som möjligt inleda äktenskapsskillnad och därmed göra en bodelning eller en sambodelning för att kunna få ett definitivt juridiskt avslut – om än detta kan ta ett tag, men också varför det kan vara bra att inleda så snart som möjligt. Här är det oklart om ni t.ex. har barn tillsammans eller inte eftersom att om man har barn så brukar uppbrott föregås av en betänketid.

Sammanfattningsvis skulle jag råda dig att betala gemensamma utgifter till dess relationen juridiskt sett är avslutad, samt vidta andra åtgärder (att du adressändrar och inte står på hyreskontraktet skulle även tala för att du inte skulle behöva betala hyra – däremot bör du fortfarande betala om ni är gifta och vänta med att sluta betala till dess skilsmässan gått igenom).

Hjälp med pengar till t.ex. läkarbesök, kläder m.m. samt praktiska saker såsom adressändring iom att du bor på hemlig ort samt hur och när riktigt detta bör göras (för att inte skada din pågående boende gällande hemlig ort) kan du vända dig till din lokala/närmsta kvinnojour och/eller kommun för att få mer praktisk hjälp och mer information. Kvinnojourerna har mångårig erfarenhet.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar

Evelina KarhuRådgivare