FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt25/10/2020

Kan min make ta över min del av vårdnaden om jag skulle gå bort?

Om jag skulle avlida, finns det någon möjlighet för min make (inte mina barns biologiska pappa) att kunna "ta över" min del av den delade vårdnaden jag har med deras pappa. Vi har barnen varannan vecka. Började prata om det idag och han är orolig för att aldrig få se sina bonusbarn igen om något skulle hända med mig eftersom han inte har någon juridisk rätt till dem i nuläget.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om din make kan ta över din del av vårdnaden om du skulle avlida. För att besvara detta kommer jag att använda mig av föräldrabalken (1949:381), vilken förkortas FB.

Om en vårdnadshavare avlider

Vem eller vilka som ska ta över vårdnaden beror på vem som avlider och hur vårdnaden såg ut innan dödsfallet. Om barnen, som i ditt fall, står under vårdnad av båda föräldrarna och en av dem dör, ska den andra föräldern ensam ha vårdnaden (6 kap. 9 § 1 st. FB). Det innebär alltså att om du dör får den andra vårdnadshavaren (dina barns biologiska pappa) ensam vårdnad.

Sammanfattning och rådgivning

Din make kommer inte kunna ta över din del av vårdnaden om du skulle avlida.

Eftersom din fråga är viktig skulle jag rekommendera dig att ta ytterligare kontakt med Lawline för att få mer kvalificerad juridisk rådgivning.

Lawlines telefonrådgivning

Telefon: 08-533 300 04
Öppettider: måndag–fredag kl. 10.00–16.00

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BäckströmRådgivare