FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/01/2019

Kan min maka bli min fullmaktshavare i en framtidsfullmakt?

Hej, kan jag låta min maka bli Fullmaktshavare för mig (make) som Fullmaktsgivare i en Framtidsfullmakt?

Mbh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänna utgångspunkter

Framtidsfullmakter regleras av lagen om framtidsfullmakter. Enligt 1 § är en framtidsfullmakt en fullmakt som någon ger åt en fysisk person att företräda fullmaktsgivaren för det fall denne i framtiden i huvudsak inte längre har förmåga att ha hand om de angelägenheter som fullmakten avser. En framtidsfullmakt ska enligt 4 § vara skriftlig. Fullmaktsgivaren ska i två vittnens samtidiga närvaro skriva under fullmaktshandlingen eller intyga att han eller hon har skrivit under handlingen.

I ditt fall

I lagen finner jag inga hinder för att din maka sätts som fullmaktshavare i framtidsfullmakten. Det finns dock vissa förutsättningar, så kallade formkrav, som måste vara uppfyllda för att fullmakten ska vara giltig. Som ovan angett ska fullmakten vara bevittnad. Fullmaktshavaren kan inte personligen vara vittne. Vidare ska det av handlingen framgå de uppgifter som föreskrivs i 5 §, nämligen:

1. att det är fråga om en framtidsfullmakt

2. vem eller vilka som är fullmaktshavare,

3. vilka angelägenheter fullmakten omfattar, och

4. vilka övriga villkor som gäller.

Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Michella Lina SaidRådgivare