Kan min fru ansöka om äktenskapsskillnad och sälja vårt hus utan mitt samtycke?

Min fru och jag ligger i skilsmässa som hon skickad in utan mitt medgivande och ska hon säljahuset utan mitt medgivande kan hon de?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du hör av dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din fru har ansökt om äktenskapsskillnad (skilsmässa) och att hon tänkt sälja ert hus utan ditt medgivande, och du undrar nu om detta är lagligt.

För att kunna besvara din fråga kommer jag främst utgå ifrån äktenskapsbalken (ÄktB) där frågor rörande makars egendom, skilsmässa, bodelning m.m. regleras.

Kan din fru ansöka om äktenskapsskillnad utan ditt samtycke?

Enligt svensk lag finns det möjlighet att skilja sig både med och utan den andra makens samtycke. Om bara en av makarna vill att äktenskapet ska upplösas har alltså maken rätt till detta, men endast efter betänketid som är på minst sex månader, enligt 5 kap. 2 § ÄktB. Detta innebär att ditt medgivande inte behövs för att ni ska kunna skiljas. Efter betänketiden kan dom på äktenskapsskillnad meddelas av tingsrätten under förutsättning att någon av makarna framför ett sådant yrkande, enligt 5 kap. 3 § ÄktB.

Jag vill även tillägga att om ni levt åtskilda sedan minst två år har man rätt till äktenskapsskillnad utan någon betänketid, enligt 5 kap. 4 § ÄktB. Det framgår inte i din fråga om ni har gjort det, men om så är fallet, behöver alltså ingen betänketid tas i beaktning.

Kan din fru sälja huset utan ditt samtycke?

När ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning, enligt 9 kap. 1 § ÄktB. Allt giftorättsgods ska då ingå i bodelningen, enligt 10 kap. 1 § ÄktB. Giftorättsgods är all egendom som en make har, om den inte är att anse som enskild egendom, enligt 7 kap. 1 § ÄktB. Vad som avses som enskild egendom finner man i 7 kap. 2 § ÄktB, bland annat är det exempelvis egendom som är borttagen genom äktenskapsförord eller testamenterad egendom. Eftersom jag utgår ifrån att du äger huset också, är huset alltså giftorättsgods.

Det finns två alternativ vid bodelning av en fastighet. Alternativ ett är att den ena maken tar över den gemensamma bostaden och ersätter den andra ekonomiskt genom att ge denne en summa som motsvarar halva husets marknadsvärde med avdrag för vissa kostnader. Alternativ två är att huset ställs till försäljning och makarna sedan får 50% var av vinsten.

Enligt 7 kap. 5 § ÄktB får inte den ena maken utan den andra makens samtycke sälja den gemensamma bostaden, och samtycket ska lämnas skriftligen. Detta bygger på den förutsättningen att huset som ni äger tillsammans utgör er gemensamma bostad, vilket innebär att huset ska vara avsedd som ert gemensamma hem och huvudsakligen användas för det ändamålet (7:4 ÄktB). Även fastighet som inte utgör makarnas gemensamma bostad kräver samtycke för försäljning om egendomen utgör giftorättsgods. Detta innebär att din fru inte kan pressa dig att sälja huset fram tills dess att bodelning skett, under förutsättning att huset avser ert gemensamma hem eller är giftorättsgods. Däremot kan din fru vända sig till domstolen om du inte väljer att lämna ditt samtycke till försäljning av huset (7 kap. 8 § ÄktB). Domstolen väger då båda sidors argument och avgör i frågan.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Siva ArifRådgivare