Kan min far och hans sambo göra mig arvslös?

Min far gick nyss bort och jag vet att hans sambo har länge velat göra mig arvslös. Innan han gick bort så betalade han stora summor till sin sambos sommarstuga för renovering. Kan det verkligen vara ok att göra så? Nu är hans konton länsade och hon lyckades göra mig arvslös då även deras bostad står skriven på henne.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga till Lawline!

Jag beklagar att du far nyss gått bort. Jag ska försöka svara på din fråga här nedan så bra som möjligt. Det är framförallt ärvdabalkens (ÄB) bestämmelser som jag kommer använda mig av.

Ett kort sammanfattning av mitt svar är att din pappa inte hade kunnat testamentera bort all sin egendom så att du inte skulle få något arv. Däremot hade din pappa rätt att på annat sätt "göra sig av" med sin egendom genom att exempelvis betala stora summor till sin sambos sommarstuga och på så sätt göra dig arvlös. Jag kommet gå igenom detta lite mer utförligt här nedanför om du är intresserad.

Din pappa hade möjlighet att göra vad han ville med sina tillgångar innan sin bortgång

Ett barn har alltid rätt till sin laglott efter det att en förälder går bort, (ÄB 7 kap 3 §). Detta innebär att din pappa inte hade någon möjlighet att testamentera bort så att du skulle bli helt arvslös. Däremot finns det ingen bestämmelse som hindrar er pappa från att lägga massa pengar på hans sambos sommarstuga eller sätta över sina pengar på hennes konto under tiden han levde. Utgångspunkten är att så länge en person är i livet har den rätt att göra vad den vill med sina tillgångar.

Det avgörande för dig är hur hans konton blev länsade

Det jag förstår från din fråga är att din fars sambo eventuellt har länsat din fars konton. Om det är så att hon tagit pengarna utan lov kan detta vara en brottslig handling. Om din far istället frivilligt satte över pengarna till henne är det ingen brott och han kan på så sätt göra dig arvslös.

Mina rekommendationer är att du tar kontakt med en jurist för att undersöka hur pengarna från din pappas konton fördes över till hans sambos konto. Om det är så att det inte har förts över frivilligt från din fars sida så kan det röra sig om en brottslig gärning som du kan anmäla till polisen.

Jag förstår verkligen att det kan kännas orättvist och frustrerande för dig och jag hoppas att ni kan få ut något av att dubbelkolla hur pengarna fördes över till sambons konto! Hoppas du känner att du fått svar på din fråga, annars får du göra ställa en till, kontakta vår telefonrådgivning eller kontakta våra jurister!

Allt gott

Karin EkströmRådgivare