Kan min dotters expojkvän genom ett betalningsföreläggande kräva henne på pengar han spenderat under deras förhållande?

Hej, Min dotter som bor i Stockholm har träffat en man och dom har under en period träffats och umgåtts. I slutet av förra veckan spårade han i berusat tillstånd ur på en bar och kastade min dotters telefon i golv så den gick sönder, en iphone7. Hon lämnade baren och åkte hem varpå han kom efter, sparkade in rutan på hennes port och tog sig upp till lägenheten för att hämta upp sina saker. Situationen avslutades med att polisen kom och tog hans uppgifter men min dotter ville inte att dom skulle ta honom därifrån, han lämnade kort därefter själv lägenheten stillsamt.

I går lördag hörde han av sig och ville köpa en ny telefon till henne och swishade på eget bevåg över 8000:- så hon skulle kunna ersätta den telefon han kastat sönder.

Idag Söndag fick hon ett mail som han skickat till sin advokat med ett betalningsföreläggande på dryga 10000:- för utgifter som han menar att han haft under deras korta förhållande, allt baserat på hans Swish log.

Det är utgifter som 8000 för telefon, 2500 som troligen är en hotell natt, samt ytterligare några mindre swishar. Vi kommer inte åt hennes swish just nu eftersom hon inte kunnat installera detta på sin nya telefon än.

Kan min dotter verkligen behöva betala detta? Hon blir förstås rädd att kronofogden ska verkställa detta betalningsföreläggande. Hos vem ligger bevisbördan vid ett sånt här tillfälle?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tycker att det låter på din fråga som att din dotters expojkvän ”vill ha tillbaka det han lagt ut på förhållandet”.

För att kunna få igenom ett betalningsföreläggande genom kronofogdemyndigheten krävs att man har en fordran på en fysisk eller juridisk person som är förfallen till betalning, se 2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning. Typexemplen är förfallna hyresbetalningar, telefonräkningar, avbetalningsköp etc.

Någon sorts juridisk bundenhet måste ligga till grund för kravet. Grunden härrör oftast från ett avtalsförhållande(se exemplen med hyran och telefonräkningen ovan), men kan också komma från exempelvis skadestånd. Det räcker alltså inte att säga att man vill ha tillbaka pengar man spenderat på en person.

Beträffande pengarna din dotters expojkvän swishat som kompensation för den förstörda telefonen, kan sägas att hon inte är återbetalningsskyldig. Om han själv valt att ge henne pengarna som kompensation så är det gjort av egen vilja, och därför inget som grundar återbetalningsskyldighet för din dotter.

På kronofogdens hemsida finns instruktioner om hur man bemöter ett betalningsföreläggande. Väljer din dotters expojkvän att ansöka om betalningsföreläggande, måste denne fylla i en blankett där han anger egna uppgifter, din dotters uppgifter samt grunden för kravet och fordrans förfallodatum m.m.

Problemet för din dotters expojkvän, som jag uppfattar det av uppgifterna i din fråga, är att han inte har någon som helst grund för sitt krav. Enligt mig kan det alltså bli svårt att få kronofogden att godkänna ansökan och delge er betalningsföreläggandet. Om detta ändå skulle ske så kan din dotter bestrida föreläggandet enligt instruktionerna på delgivningen, om hon tycker att det är ogrundat.

Bestrider din dotter betalningsföreläggandet, måste hennes expojkvän ta upp saken i domstol, se 33 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning. Detta är en tids- och energikrävande process med ansökningskostnader och ombudskostnader, som han troligen inte vill ge sig in i om han inte har någon grund för sitt krav.

Jag hoppas att du är nöjd med svaret!

Har det uppstått någon oklarhet eller om du har någon annan fråga kan du skriva detta i kommentarsfältet nedan eller ställa en ny fråga.

Lucas CyrénRådgivare