Kan man undanhålla egendom innan en bodelning från den andra parten?

Hej, jag ligger i skilsmässa med min man, vi har gjort klart bodelningen denna månaden och nu såg jag flertalet sms från hans bror där det framgick att han öppnat ett konto i sitt namn som min man använt. Och utrycker sig med kommentarer som "har något ändrats å du kan ha eget konto nu?" Får till svar att "ja bodelningen är färdig" jag orkar inte kämpa runt med mer över pengar men jag känner att detta borde klassas som någon form av bedrägeri.

Mvh Elin

Lawline svarar

Hej tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!
Under tiden från och med att man ansökt om skilsmässa tills det att skilsmässan går igenom så ska båda parter redovisa för sin egendom enligt 9 kapitlet 3 § äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230#K9P3S1. Således måste din man enligt lag redovisa all egendom han haft i ert äktenskap.

Det som händer om han inte gör det och samtidigt minskar den egendom som ingår i bodelning med en större summa är att du kommer att ha rätt till den undanhållna egendomen ändå. Enligt lag räknas nämligen sådan egendom som, utan den andre makens samtycke, minskat den egendom som ingår i bodelning in i bodelningen ändå (se 11 kapitlet 4 § äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230#K11P4S1). Du behöver i detta fall inte visa att din make hade som avsikt att minska egendomen som du har rätt till utan det enda som behöver visas är att din makes egendom som ska räknas med har minskat med ”inte obetydlig omfattning”.

Sammanfattningsvis får din make alltså inte utan ditt samtycke föra över pengar som ska ingå i bodelningen på ett annat konto. Om han ändå gör det och det minskar värdet på hans egendom i inte obetydlig omfattning så kommer pengarna att räknas med i bodelningen ändå.

Hoppas att du fick svar på din fråga, om något är oklart får du gärna återkomma!
Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare