Kan man tvinga fram en skilsmässa?

Min vän är gift på papper. Dom har aldrig levt ihop. Hur kan han skilja sig då hon vägrar skriva på.?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni valt oss på Lawline!

Båda parterna (make och maka) behöver inte vara överens för att skiljas, det räcker med att en av de vill det. Man går till tingsrätten och ansöker om att få bli skild. Tingsrätten skickar då ett brev till den andra personen, och om denne inte svarar så kommer en delgivningsman att leta upp personen och ge brevet. Mallar för att skriva ansökan på hittar ni här. Sedan beslutar tingsrätten om skilsmässa och det sker oavsett om den ena parten vill förbli gift.

Hoppas det här hjälpte!

David ZandianRådgivare