FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt21/12/2020

Kan man tvinga en förälder att umgås med sitt barn?

Hej jag har en fråga! Kan man tvinga den ena föräldern att umgås med sina barn fast den inte vill? Och den pensionen vägrar att gå på sammarbetsamtal och den vill inte heller ha vårdanden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som alltid står i fokus vid besvarande av frågor gällande denna, är barnets bästa (6 kap. 2 a § Föräldrarbalken). Vad som är barnets bästa är olika från situation till situation och måste alltså tas i åtanke här. Det finns en bestämmelse i föräldrarbalken där det framgår att barnet har en rätt att umgås med den förälder den inte bor med (6 kap. 15 § Föräldrarbalken). Anledningen till detta är att det i många fall anses vara för barnets bästa. Det finns dock ingen regel som kan tvinga en förälder att umgås med och ta ansvar över sitt barn om den så inte vill. Även här måste man ha barnets bästa i åtanke och förstå att det inte nödvändigtvis leder till barnets bästa om den ska träffa en förälder som mot sin vilja måste träffa barnet (6 kap. 2 a § Föräldrabalken).

Hoppas du fått svar på din fråga och återkom gärna annars!

Hälsningar,

Julia LaxRådgivare