Kan man testamentera egendom som befinner sig i utlandet?

min mamma gifte sig 1985 med min "styvfar". Dom har inga gemensamma barn, samt inga särkullbarn. Testamente skrevs nångång på 90 talet till min fördel, dvs jag ärver båda två. Min "far har egendom/pengar i Finland gäller då Svenskt testamente eller ärver hans syskon honom?

Tack för svar

-Sari

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar huruvida ett svenskt testamente kan fördela egendom som befinner sig utomlands.

Enligt 9 kap. 1 § ÄB får den som fyllt 18 år fördela sin kvarlåtenskap via ett testamente. Det framgår inte att egendomens geografiska läge påverkar ägarens möjligheter att testamentera den. Huruvida testamentet vid dina föräldrars bortgång kan få genomslag är avhängigt på huruvida den är rättsligt giltig. Det finns flera formkrav som måste uppfyllas enligt 10 kap. 1 § st. 1 ÄB för detta:

1. Testamentet ska upprättas skriftligt

2. Testatorn ska underteckna testamentet och detta ska bevittnas av två personer

3. Dessa vittnen ska även skriva under handlingen

4. Vittnena ska förstå att handlingen som upprättats är ett testamente

Därutöver så gäller flera formkrav som komplicerar förfarandet (och inte omnämns uttryckligen i lagtext): exempelvis så måste vittnena vara över 15 år gamla och får inte stå med som testamentstagare i testamentet (10 kap. 4 § st. 1 ÄB). Inte heller får vittnet vara närstående till testatorn eller närstående till den som har rätt att ärva testatorn enligt testamentet.

Förutsatt att testamentet är rättsligt giltigt och uttryckligen omfattar egendomen som finns i Finland, kommer du alltså vara berättigad till den. Detta oavsett dess geografiska läge.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Mvh,

Victoria AnderssonRådgivare