Kan man testamentera bort syskons arvsrätt

Hej

Min faster dog.....hon hade inga barn. Dock ett syskon i livet (min far)...

Enl. min bror...som var den som tog hand om allt pappersjobb o.d

Så hade min faster testamenterat bort alla sina tillgångar .....lgh o sparande till

Röda korset.

Min far ...fick inget av hennes arv...

Undrar om det är rätt .....att man kan testamentera bort allt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ursprungligen hade din far kunnat ärva efter sin syster enligt den allmänna arvsordningen. Dock eftersom det finns testamente kan hon alltså inskränka hans rätt till arv. Det finns vissa regler som gör att man inte kan testamentera bort allt och det kallas laglottsskyddet. Reglerna om laglottsskydd finns i 7 kap. ärvdabalken (ÄB). Som du kan se i 7 kap. 1 § ÄB gäller detta enbart bröstarvingar. Detta innebär att laglottsskyddet enbart gäller för den avlidnes barn och övriga arvingar kan alltså göras helt arvslösa genom testamente.

Din faster hade alltså rätt att testamentera bort sin egendom så att hennes syskon inte blev berättigade arv.

Jag hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare